Схема аналізу історичних фактів,
подій, явищ та процесів
Історичний факт – першоцеглинка історичних знань. Він
непотворний, як неповторні простір і час,
де він протікає, оскільки вони
перебувають у постійному русі.
Історична подія – сукупність логічно завершених та обмежених у просторі й часі історичних
фактів.
Історичне явище – комплекс аналогічних історичних фактів або їх ознак, які зберігалися чи
зберігаються протягом певного часу та в певному просторі (території).
Історичний процес – ланцюг взаємопов'язаних у часі й
просторі причинно-наслідковими зв'язками історичних подій і явищ:
· коли відбувалися чи проходили ці
факти, події, явища чи процеси;
· де вони проходили;
· за яких історичних обставин вони
проходили; які події пройшли напередодні;
· який розвиток вони отримали надалі;
· яка соціальна верства чи верстви були
основними учасниками події;
· яку роль відіграли тут історичні особи
та чиї інтереси вони відображали;
· який слід залишили ці факти, події чи процеси в історії регіону, країни
чи світу;
· випадковим чи закономірним був саме такий перебіг подій та які вони мали
наслідки;
· які альтернативи розвитку існували за тих історичних умов; а як би
повелися Ви за таких умов?
·
Схема аналізу подій з хронологічної точки зору (локалізація подій у часі)
· коли пройшли ці події, як довго вони
тривали, в якій послідовності проходили;
· на який період історії людства вони
припадають;
· як ця подія співвідноситься
з іншими подіями чи процесами;
· як ця подія кореспондується з
однотипними подіями чи процесами вітчизняної та регіональної історії;
· складання хронологічних чи
синхроністичних простих чи складних таблиць.
Визначення місця історичних
подій у просторі (використання карти як історичного джерела)
· правильно займіть позицію біля
карти (так, щоб не заступати природне освітлення карти);
· запам'ятайте, що коли ви стоїте
навпроти карти, наверху буде північ (південь – унизу), а зліва – захід (відповідно, справа – схід);
· навчіться читати легенду карти – її умовні позначення. При всій різноманітності карт однотипні факти,
події та явища – кордони та столиці, райони повстань,
напрями головних ударів і місця битв тощо – зображуються на них схожими
позначками;
· зверніть увагу на написи, діаграми,
таблиці, портрети, рисунки, які є на карті, і ви зрозумієте, що є резон у
твердженні „Карта – це державна шпаргалка”;
· працюючи з контурною картою,
користуйтеся кольоровими олівцями, робіть умовні позначення;
· на дрібномасштабних картах окремі
позначки робіть цифрами, які включайте в умовні позначення, це впливатиме на
естетику виконаної Вами роботи.
Порівняння однотипних явищ і
подій
· Визначи, які факти і події будете порівнювати (підготувати
хронологію цих подій).
· Визначи питання, за якими можливе порівняння. Запиши їх у певній
послідовності.
· Дай відповідь на питання.
· Проаналізуй відповіді, визнавчивши спільне і відмінне у характеристиці
явищ і подій.
· Зроби висновки після відповідного аналізу.
Робота з текстом підручника та
історичними документами· Приступаючи до роботи з текстом підручника та історичного
документу, визнач, яке завдання ви повинні виконувати.
· Уважно прочитай текст підручника, документа. Визначи про яку подію,
факт іде мова.
· Встанови зв'язок між тестом підручника і документа:
· чи документ доповнює текст
підручника;
· чи один з них поглиблює
інформацію, що міститься в другому;
· чи один з них дає оцінку
матеріалу, що викладає другий.
· З'ясуй значення всіх понять, що
містяться в текстах.
· Склади план відповіді на те запитання, отримав перед початком роботи,
об'єднавши інформацію тексту підручника і документа.
· Свою відовідь умовно поділи на частини, дай назву кожній і запиши.
Види роботи з текстом
підручника як джерелом інформації
· читання мовчки або вголос;
· виписування дат;
· складання хронологічних таблиць;
· робота з термінами, географічними
назвами, висновками;
· виписування імен історичних
персоналій;
· відбір історичних фактів для доведення
окремих суджень;
· формулювання висновків на
основі прочитаних фрагментів тексту; конспектування;
· складання плану чи тез.
Схема аналізу історичного документу
Документ первинний (запис очевидця або
учасника події) чи вторинний (коментар чи
переказ про подію з уст дослідника).
Відділіть у документі факти від
коментарів та аналізуйте їх окремо.
· Хто автор цього документу? Чиї
інтереси він захищає?
· Про що розповідається в документі? Яка
сторона події чи явища замовчується?
· Коли написаний цей документ? Як могли
вплинути на нього автори, історичні події чи загальна ситуація в цей період?
· Де відбувалася подія, про яку йдеться
в документі?
· Якими мотивами керувався автор
документу?
· Як цей документ кореспондується з
іншими свідченнями про ці факти, подію, явище чи процес?
Визначення хронологічних рамок
подій, їх співвідношення. Складання хронологічної таблиці
· Запиши в зошиті дати головних подій до кожної теми, запам'ятовуючи
їх.
· При складанні хронологічної таблиці чітко записуй дату чи хронологічні
рамки подій і точно формулюй їх назви (при цьому не забувай, до якої теми
складається таблиця).
· Порівняй хронологічні таблиці з історії України і всесвітньої
історії:
· знайди спільні чи близькі за
часом дати;
· порівняй події;
· зроби висновки.
Вміння
висловлювати власну думку при обговоренні історичних питань, усне
рецензування відповідей інших учнів· Уважно
слухай відповідь товариша.· Бери участь в обговоренні, доповнюй, виправляй помилки,
неточності.
· Дай оцінку, наскільки повною була відповідь; чи вірно викладено факти,
чи була відповідь послідовною.
Вимоги до плану
· Планом повинен бути охоплений весь зміст тексту. Нічого суттєвого
не повинно бути пропущено.
· У заголовках не повинні повторюватись одні й ті ж думки.
Складання плану
· Уважно прочитайте
назву теми плану, текст параграфу.
· Спробуйте засвоїти зміст матеріалу в
цілому.
· Відберіть тільки той текст, який
висвітлює тему, за якою потрібно скласти план.
· 3апишіть головні, на Ваш погляд,
думки тексту – це і будуть орієнтовні пункти Вашого
плану.
· Добре продумайте, сформулюйте й
запишіть ці головні думки. Це буде простий план теми.
· Якщо план складний, виділіть провідні
(дві-три) ідеї та спробуйте перегрупувати матеріал таким чином, щоб він
відповідав цим ідеям.
· 3найдіть дані, які розкривають кожну з
виділених вами головних ідей, і запишіть їх у вигляді підпунктів плану.
· Перевірте, чи розкриває план тему, чи
є у ньому своя логіка й завершеність, яка дозволить Вам краще засвоїти
матеріал.
Пам'ятайте! Структурно план
поділяється на вступ, основну частину та висновки.
Конспектування
Конспектування – це стислий виклад основного змісту прочитаного (почутого).
· Кілька разів прочитайте текст,
постарайтеся засвоїти його зміст в цілому.
· Розділіть текст на окремі блоки
(відносно самостійні частини).
· Зробіть аналіз кожної із частин,
виділивши в ній головне.
· Сформулюйте тези і випишіть вислови,
які їх аргументують.
· Запишіть основні положення та ідеї
тексту або почутої інформації.
Характеристика пам'яток культури
· Визначити пам'ятку культури: літератури, музики, образотворчого
мистецтва, архітектури, скульптури.
· До якого історичного періоду відноситься та чи інша пам'ятка культури.
· Хто автор цієї пам'ятки? Що тобі відомо про нього?
· Назви характерні риси пам'ятки: тема; стиль та інше.
· Дайте оцінку пам'ятці (вклад в розвиток світової культури).
Як скласти історичний портрет· Познайомитись із історичним
часом (епохою) в якому проходило життя та діяльність (творчість) діяча.
· Визначити походження (стан) цієї людини.
· Як відбувалось становлення особистості історичного діяча (родовід,
дитинство, освіта, особисті якості й риси характеру).
· Прослідкувати та проаналізувати періоди його становлення як діча або
митця.
· Які завдання визначала головними у своїй діяльності ця особистість.
· Визначити методи (шляхи реалізації) його діяльності.
· Назвати найбільш видатні його справи, яким цілям вони служили.
· Як ви оцінюєте його діяльність?
· Зроби висновок (чи прогресивна роль цього діяча в історії).
Схема характеристики
історичної особи
· Історичні умови, виклики та
вплив оточуючого суспільного середовища на формування особистості історичної
постаті. Особистісні якості історичного діяча та умови їх становлення та
формування.
· Цілі діяльності та можливості їх
досягнення.
· Якими засобами та шляхами досягається
поставлена мета.
· Основні результати діяльності
історичної особи для регіону, країни чи світу.
· У чому значення діяльності цієї
особистості.
· Яке Ваше ставлення до цієї особи як
людини та як історичного діяча?
Узагальнення
Узагальнення – визначення загальних, суттєвих ознак
історичного явища чи процесу, формулювання провідних понять чи ідей того, що
опрацьовано чи вивчено; узагальнення ґрунтується на аналізі та синтезі та йде
від простого до складного (від конкретного до абстрактного).
· Виділіть головне поняття в отриманому
завданні.
· Перевірте, як Ви зрозуміли його зміст.
· Відберіть основні, типові факти з
опрацьованого матеріалу.
· Проаналізувавши їх, виділіть
спільні риси.
· Сформулюйте провідну ідею, вектор
розвитку явища чи процесу.
Порівняння
Порівняння – це розумова операція, спрямована
на встановлення рис схожості та відмінності між певними історичними подіями,
явищами чи процесами. Етапами порівняння можуть бути:
· засвоєння об'єктів порівняння та
їх запис;
· виділення критеріїв – споріднених суттєвих ознак об'єктів, які порівнюються; це – найскладніша частина порівняння. Критерії порівняння – це своєрідний план спільних ознак тих чи інших подій, явищ чи процесів.
· чітке формулювання й короткий запис
змісту порівняння;
· порівняння об'єктів за кожним з
критеріїв;стисле узагальнення та його запис.
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий