Популярные сообщения

Пам'ятки для учнів

Описание: http://klub-drug.ru/wp-content/uploads/2011/04/12814379.gifСхема аналізу історичних фактів, подій, явищ та процесів

        Історичний факт – першоцеглинка історичних знань. Він непотворний, як неповторні простір і час,
де він протікає, оскільки вони перебувають у постійному русі.
         Історична подія – сукупність логічно завершених та обмежених у просторі й часі історичних фактів.
         Історичне явище – комплекс аналогічних історичних фактів або їх ознак, які зберігалися чи зберігаються протягом певного часу та в певному просторі (території).
    Історичний процес – ланцюг взаємопов'язаних у часі й просторі причинно-наслідковими зв'язками історичних подій і явищ:
·  коли відбувалися чи проходили ці факти, події, явища чи процеси;
·  де вони проходили;
·  за яких історичних обставин вони проходили; які події пройшли напередодні;
·  який розвиток вони отримали надалі;
·  яка соціальна верства чи верстви були основними учасниками події;
·  яку роль відіграли тут історичні особи та чиї інтереси вони відображали;
·  який слід залишили ці факти, події чи процеси в історії регіону, країни чи світу;
·  випадковим чи закономірним був саме такий перебіг подій та які вони мали наслідки;
·  які альтернативи розвитку існували за тих історичних умов; а як би повелися Ви за таких умов?
·   
Описание: http://klub-drug.ru/wp-content/uploads/2011/04/12814379.gif  Схема аналізу подій з хронологічної точки зору (локалізація подій у часі)
·  коли пройшли ці події, як довго вони тривали, в якій послідовності проходили;
·  на який період історії людства вони припадають;
·  як ця  подія співвідноситься з іншими подіями чи процесами;
·  як ця подія кореспондується з однотипними подіями чи процесами вітчизняної та регіональної історії;
·  складання хронологічних чи синхроністичних простих чи складних таблиць.

Описание: http://klub-drug.ru/wp-content/uploads/2011/04/12814379.gif Визначення місця історичних подій у просторі (використання карти як історичного джерела)
·   правильно займіть позицію біля карти (так, щоб не заступати природне освітлення карти);
·  запам'ятайте, що коли ви стоїте навпроти карти, наверху буде північ (південь – унизу), а зліва – захід (відповідно, справа – схід);
·  навчіться читати легенду карти – її умовні позначення. При всій різноманітності карт однотипні факти, події та явища – кордони та столиці, райони повстань, напрями головних ударів і місця битв тощо – зображуються на них схожими позначками;
·  зверніть увагу на написи, діаграми, таблиці, портрети, рисунки, які є на карті, і ви зрозумієте, що є резон у твердженні Карта – це державна шпаргалка;
·  працюючи з контурною картою, користуйтеся кольоровими олівцями, робіть умовні позначення;
·  на дрібномасштабних картах окремі позначки робіть цифрами, які включайте в умовні позначення, це впливатиме на естетику виконаної Вами роботи.
 Описание: http://klub-drug.ru/wp-content/uploads/2011/04/12814379.gif Порівняння однотипних явищ і подій
· Визначи, які факти і події будете порівнювати (підготувати хронологію цих подій).
· Визначи питання, за якими можливе порівняння. Запиши їх у певній послідовності.
· Дай відповідь на питання.
· Проаналізуй відповіді, визнавчивши спільне і відмінне у характеристиці явищ і подій.
· Зроби висновки після відповідного аналізу.
Описание: http://klub-drug.ru/wp-content/uploads/2011/04/12814379.gif  Робота з текстом підручника та історичними документами· Приступаючи до роботи з текстом підручника та історичного документу, визнач, яке завдання ви повинні виконувати.
· Уважно прочитай текст підручника, документа. Визначи про яку подію, факт іде мова.
· Встанови зв'язок між тестом підручника і документа:
·   чи документ доповнює текст підручника;
·   чи один з них поглиблює інформацію, що міститься в другому;
·   чи один з них дає оцінку матеріалу, що викладає другий.
· З'ясуй значення всіх понять, що містяться в текстах.
· Склади план відповіді на те запитання, отримав перед початком роботи, об'єднавши інформацію тексту підручника і документа.
· Свою відовідь умовно поділи на частини, дай назву кожній і запиши.

Описание: http://klub-drug.ru/wp-content/uploads/2011/04/12814379.gif  Види роботи з текстом підручника як джерелом інформації
·  читання мовчки або вголос;
·  виписування дат;
·  складання хронологічних таблиць;
·  робота з термінами, географічними назвами, висновками;
·  виписування імен історичних персоналій;
·  відбір історичних фактів для доведення окремих суджень;
·  формулювання  висновків  на основі прочитаних фрагментів тексту; конспектування;
·  складання плану чи тез.
Описание: http://klub-drug.ru/wp-content/uploads/2011/04/12814379.gifСхема аналізу історичного документу 
            Документ первинний (запис очевидця або учасника події) чи вторинний (коментар чи
переказ про подію з уст дослідника).
            Відділіть у документі факти від коментарів та аналізуйте їх окремо.
·  Хто автор цього документу? Чиї інтереси він захищає?
·  Про що розповідається в документі? Яка сторона події чи явища замовчується?
·  Коли написаний цей документ? Як могли вплинути на нього автори, історичні події чи загальна ситуація в цей період?
·  Де відбувалася подія, про яку йдеться в документі?
·  Якими мотивами керувався автор документу?
·  Як цей документ кореспондується з іншими свідченнями про ці факти, подію, явище чи процес?
 Описание: http://klub-drug.ru/wp-content/uploads/2011/04/12814379.gif Визначення хронологічних рамок подій, їх співвідношення. Складання хронологічної таблиці
· Запиши в зошиті дати головних подій до кожної теми, запам'ятовуючи їх.
· При складанні хронологічної таблиці чітко записуй дату чи хронологічні рамки подій і точно формулюй їх назви (при цьому не забувай, до якої теми складається таблиця).
· Порівняй хронологічні таблиці з історії України і всесвітньої історії:
·   знайди спільні чи близькі за часом дати;
·  порівняй події;
·   зроби висновки.
Описание: http://klub-drug.ru/wp-content/uploads/2011/04/12814379.gifВміння висловлювати власну думку при обговоренні історичних питань, усне рецензування відповідей інших учнів· Уважно слухай відповідь товариша.· Бери участь в обговоренні, доповнюй, виправляй помилки, неточності.
· Дай оцінку, наскільки повною була відповідь; чи вірно викладено факти, чи була відповідь послідовною.
Описание: http://klub-drug.ru/wp-content/uploads/2011/04/12814379.gif  Вимоги до плану
· Планом повинен бути охоплений весь зміст тексту. Нічого суттєвого не повинно бути пропущено.
· У заголовках не повинні повторюватись одні й ті ж думки.
Описание: http://klub-drug.ru/wp-content/uploads/2011/04/12814379.gif  Складання плану
·  Уважно   прочитайте  назву теми плану, текст параграфу.
·  Спробуйте засвоїти зміст матеріалу в цілому.
·  Відберіть тільки той текст, який висвітлює тему, за якою потрібно скласти план.
·  3апишіть головні,  на Ваш погляд, думки тексту – це і будуть орієнтовні пункти Вашого плану.
·  Добре продумайте, сформулюйте й запишіть ці головні думки. Це буде простий план теми.
·  Якщо план складний, виділіть провідні (дві-три) ідеї та спробуйте перегрупувати матеріал таким чином, щоб він відповідав цим ідеям.
·  3найдіть дані, які розкривають кожну з виділених вами головних ідей, і запишіть їх у вигляді підпунктів плану.
·  Перевірте, чи розкриває план тему, чи є у ньому своя логіка й завершеність, яка дозволить Вам краще засвоїти матеріал.
Пам'ятайте! Структурно план поділяється на вступ, основну частину та висновки.
Описание: http://klub-drug.ru/wp-content/uploads/2011/04/12814379.gifКонспектування
 
            Конспектування – це стислий виклад основного змісту прочитаного (почутого).
·   Кілька разів прочитайте текст, постарайтеся засвоїти його зміст в цілому.
·  Розділіть текст на окремі блоки (відносно самостійні частини).
·  Зробіть аналіз кожної із частин, виділивши в ній головне.
·  Сформулюйте тези і випишіть вислови, які їх аргументують.
·  Запишіть основні положення та ідеї тексту або почутої інформації.
 Описание: http://klub-drug.ru/wp-content/uploads/2011/04/12814379.gifХарактеристика пам'яток культури
· Визначити пам'ятку культури: літератури, музики, образотворчого мистецтва, архітектури, скульптури.
· До якого історичного періоду відноситься та чи інша пам'ятка культури.
· Хто автор цієї пам'ятки? Що тобі відомо про нього?
· Назви характерні риси пам'ятки: тема; стиль та інше.
· Дайте оцінку пам'ятці (вклад в розвиток світової культури).
Описание: http://klub-drug.ru/wp-content/uploads/2011/04/12814379.gifЯк скласти історичний портрет· Познайомитись із історичним часом (епохою) в якому проходило життя та діяльність (творчість) діяча.
· Визначити походження (стан) цієї людини.
· Як відбувалось становлення особистості історичного діяча (родовід, дитинство, освіта, особисті якості й риси характеру).
· Прослідкувати та проаналізувати періоди його становлення як діча або митця.
· Які завдання визначала головними у своїй діяльності ця особистість.
· Визначити методи (шляхи реалізації) його діяльності.
· Назвати найбільш видатні його справи, яким цілям вони служили.
· Як ви оцінюєте його діяльність?
· Зроби висновок (чи прогресивна роль цього діяча в історії).  
 Описание: http://klub-drug.ru/wp-content/uploads/2011/04/12814379.gif  Схема характеристики історичної особи
·  Історичні умови,  виклики та вплив оточуючого суспільного середовища на формування особистості історичної постаті. Особистісні якості історичного діяча та умови їх становлення та формування.
·  Цілі діяльності та можливості їх досягнення.
·  Якими засобами та шляхами досягається поставлена мета.
·  Основні результати діяльності історичної особи для регіону, країни чи світу.
·  У чому значення діяльності цієї особистості.
·  Яке Ваше ставлення до цієї особи як людини та як історичного діяча?    
Описание: http://klub-drug.ru/wp-content/uploads/2011/04/12814379.gifУзагальнення             
            Узагальнення 
– визначення загальних, суттєвих ознак історичного явища чи процесу, формулювання провідних понять чи ідей того, що опрацьовано чи вивчено; узагальнення ґрунтується на аналізі та синтезі та йде від простого до складного (від конкретного до абстрактного).
·  Виділіть головне поняття в отриманому завданні.
·  Перевірте, як Ви зрозуміли його зміст.
·  Відберіть основні, типові факти з опрацьованого матеріалу.
·  Проаналізувавши їх,  виділіть спільні риси.
·  Сформулюйте провідну ідею, вектор розвитку явища чи процесу.
Описание: http://klub-drug.ru/wp-content/uploads/2011/04/12814379.gifПорівняння
            Порівняння – це розумова операція, спрямована на встановлення рис схожості та відмінності між певними історичними подіями, явищами чи процесами. Етапами порівняння можуть бути:
·   засвоєння об'єктів порівняння та їх запис;
·   виділення критеріїв – споріднених суттєвих ознак об'єктів, які порівнюються; це – найскладніша частина порівняння. Критерії порівняння – це своєрідний план спільних ознак тих чи інших подій, явищ чи процесів.
·  чітке формулювання й короткий запис змісту порівняння;
·  порівняння об'єктів за кожним з критеріїв;стисле узагальнення та його запис.

Комментариев нет:

Отправить комментарий